maanantai 4. kesäkuuta 2018

Quo vadis, MBH-Breweries?


Entinen Saimaan Juomatehdas, nykyinen Saimaa Brewing Company haluaa C.E.O. Jussi Laukkasen mukaan olla Suomen vastuullisin pienpanimo. Aiemmin keväällä kerrottiin, että uuden vastuullisen brändin myötä myös oluiden laatu paranisi ja tavoitteena ovat kansainväliset markkinat.

                                          Kuva: Arde "Ari" Juntunen.


MBH-konserni (Saimaa Brewing Company & Malmgårdin Panimo) lähetti hiljattain laajasti uusia oluitaan olutharrastajain arvioitavaksi, ja huonostihan siinä näyttää käyneen. Pahvinen tunkkaisuus "tiskirätteineen" on mikkeliläisessä talonmaussa edelleen vahvasti läsnä, reliikkinä Saimaan Juomatehtaan päiviltä; oheisten linkkien takaiset arviot puhunevat puolestaan:

http://www.reittausblogi.info/2018/05/maistossa-malmgardin-uutuudet-hoppy-oat.html

http://www.reittausblogi.info/2018/05/maistossa-saimaa-brewers-classic-pils.html

http://arijuntunen.blogspot.com/2018/05/arde-ja-kusettaja-arvioivat-mbh.html?m=0

http://kusettaja.blogspot.com/2018/05/arde-ja-kusettaja-arvioivat-mbh.html

http://arijuntunen.blogspot.com/2018/06/malmgard-idaho-wheat-ale.html?m=0

http://arijuntunen.blogspot.com/2018/06/sopp-kuopio-2018.html?m=0

http://jaskankaljat.blogspot.com/2018/06/malmgard-hoppy-oat-ale_14.html#comment-form

https://olutopas.info/foorumi/thread-1660-post-128527.html#pid128527

http://www.reittausblogi.info/2018/06/olutarvio-malmgard-emmer-pale-ale.html

http://www.reittausblogi.info/2018/06/maistossa-saimaan-brewers-organic-oluet.html

http://olutkellari.blogspot.com/2018/06/malmgard-hoppy-oat-ale.html

https://olutposti.fi/vierailulla-saimaa-brewing-companylla/

http://arijuntunen.blogspot.com/2018/08/saimaa-brewers-special-ekuanot-ipa.html?m=0

https://bonthoobonthoo.com/2018/08/21/alkon-mediapruuvi-on-niin-paljon-kaikkea/

http://arijuntunen.blogspot.com/2018/09/sopp-oulu-2018-perjantai.html?m=0

SJT:n "Suomen palkituimpien oluiden" jälkeen on nyt siis uuden brändin myötä tarjolla SBC:n vastuullisia, mutta valitettavasti, edelleen pahvisen tunkkaisia, kehnoja kaljoja. Toki toivoa herättäviä ilon aiheitakin joukkoon mahtuu.

Tölkkien ulkopinnan markkinointihölperö lupaa siis entiseen tapaan raikkautta ja eksoottis-hedelmäisiä humalafragransseja jne, joita sisällöstä ei kertakaikkiaan löydy, vaan ovat ne jossakin valmistusvaiheessa muuttuneet tutuksi, tympeän tunkkaiseksi, pahviseksi talonmauksi; Päämajakaupungin pahvimankeli jyrää kaiken humalalta tuoksahtavan tuusan nuuskaksi!

Lieneekö Saimaa Brewing Company kertakaikkiaan heikkolahjaisin craft-panimo kautta aikojen. Enimmäkseen epäonnistuneita, tunkkaisia tekeleitä, alusta alkaen, vuodesta toiseen, surkuhupaisten myyntipuheiden säestyksellä. On toki myös mahdollista, että petollisella PHE-efektillä on tässä merkittävä rooli.

Kuuman kaljakesän 2018 aluksi näyttää siltä, kuin oltaisiin vielä bolsevisoimassa tärviölle Malmgårdin Panimon hienoa brändiä ja mainetta tekemällä Malmgårdin oluita mikkeliläisin maustein. Toki, ja onneksi valistunut asiakas osaa varoa ajomiinoja ja erottaa mikkeliläiset ja pernajalaiset Malmgåårdit toisistaan tölkkien ja pullojen ulkopinnan tekstejä tutkimalla, toivottavasti jatkossakin.


Niin ikään jää nähtäväksi, ajettaneenko MBH-konsernin Malmgårdin Pernajan panimo ja siis aidot malmgårdilaiset oluet vastuullisesti alas; vaivihkaa tämä tuskin onnistuu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti