"Viiskulman käsityöläisolutbaari lopettaa toimintansa. Toimitusjohtaja suomii:
"Säännökset ovat kuin oltaisiin 3. maailmansodassa." "
" "Harvan baarin avajaisia on Helsingissä odotettu yhtä hartaasti kuin Brewdogin", kirjoitettiin avajaisten aikaan Helsingin Sanomissa."
" "Suomalaiselle, joka on juonut 100 vuotta lapparia tai jotain litkuja, oli tosi vaikea nähdä se, miten hänelle tuttuja oluita sorsitaan. Maku oli meillä tosi eri ja myös hintapolitiikka",
yrityksessä alusta asti mukana ollut [Joakim] Stenius [Brewdog Suomen toimitusjohtaja] muistelee."
... ja jatkaa:
" "Nyt Suomessa on monia pienpanimoita ja muutama niistä on erittäin hyviäkin. Oltiin siinä semmoisia sanansaattajia ja taisteltiin tuulimyllyjä vastaan." "
Lopuksi, tämän kirjoittaja muistelee, kuinka Tennispalatsin Vastarannan Kiiskessä oli pitkä hanarivistö tiheästi vaihtuvia, pelkkiä kelpo tuontioluita jo 1993-94... Good old days!
Kritiikittömältä vaikuttava (kesä-?)toimittaja Anne Kantola näyttää ottaneen toimitusjohtaja Steniuksen stoorit täydestä; eiköhän kuitenkin Bryydokin paskantamokuppila tullut Stadiin jo valmiiksi ylikyllästyneelle cräft-markkinalle pahasti myöhässä, ryöstöhintaisine keskinkertaisine kaljoineen sanaansa saattamaan...
Darwinismin ankara kassara heilahti skenessä ja sillä siisti; tervemenoa, ei jäänyt ikävä!
Ottamatta muuhun kantaa, niin Hesari on päästänyt viime vuosina valitettavasti läpi muutamankin artikkelin, joista saa sen kuvan ettei täälläpäin tapahtunut pienpanimo-oluessa mitään ennen n. vuotta 2014. Silloin tuli merten yli näitä messiaita, ja jopa jotkut täkäläiset neanderthalit oppivat vähitellen matkimaan heidän temppujaan. Tähän historian unohtamiseen sopii hyvin BrewDogin mainosretoriikka, jonka mukaan mitään kiinnostavaa ei ollut edes koko Euroopassa ennen heidän perustamistaan v. 2007.
VastaaPoistaPerverssiä logiikkaa on tietysti siinä, että BrewDog kopioi toimintansa täysin USA:sta silloin 2007. Ikään kuin olutta ei olisi Euroopassa tehty ennen sitä.
VastaaPoistaBrewDogin Suomen-valloituksen taktiikkana takavuosina oli kustantaa craft-uskoon hurahtaneita uuskaljoittelijoita ilmaisreissuille Skotlantiin. "Kaikki muu on paskaa, paitsi vallankumous, jota me skotit tehdään aidossa brittiläisen kolonialismin hengessä" oli keskeinen viesti. Se upposi samalla lailla kuin maailman vahvin valeolut Sink The Bismarck. Pian alkoivat olla blogit ja foorumit väärällään skottilaisten ylivoimaa ylistäviä kirjoituksia. Huvittavaa on, että olutopportunismin pesäpaikassa oluopas.info-foorumilla on jo 10 vuotta ollut aktiivisena oma BrewDog uutuuksia -keskusteluketju, jonka sisältö yhdessä BrewDog Bar Helsinkiin -ketjun kanssa osoittaa, miten kräftiskenessä, jos missä, toimii vanha viisaus "rahat pois vätyksiltä". Kannattaa lukea noi ketjut läpi. Niistä kuvastuu suunnaton lapsenusko ja oikeassa olemisen tarve, jonka johtotähtenä on ylikansallainen olutjätti. Kuvaavaa on myös, että Britanniassa BrewDogista käytetään mediassa ilmausta "beer giant", kun meillä Hesari kutsuu yhä panimojättiä käsityöläispanimoksi.
VastaaPoistaEiköhän sumukaljoittelevien vätysten pesäpaikka liene nykyisin heidän rahoillaan elävä Ateneuminkujan kaljanarinkka; nyt näyttää myyvän "Jaskan kaljat sixpackia" ilmoittamatta litrahintaa...
Poista